Η Ελληνική Επιχειρηματικότητα προ και μετά κρίσεως του 2010
Μελετώντας μία οικονομία καταλαβαίνουμε όλο και περισσότερο τους ποικίλους παράγοντες που την καθορίζουν και της προσδίδουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η επιχειρηματικότητα που διαμορφώνεται στην εκάστοτε οικονομία αποτελεί έναν συνδυασμό χρονολογικών, πολιτικών και κοινωνικών παραγόντων. Δεν είναι απλώς ένας οικονομικός όρος αλλά ένα μέτρο που όχι μόνο μας βοηθάει να προσδιορίσουμε της κατάσταση μίας χώρας και την σύγκρισή της με άλλες, αλλά μια έννοια που μαρτυράει πολύ περισσότερα για το πλαίσιο στο οποίο έχει αναπτυχθεί αυτή η οικονομία.
Στην περίπτωση της Ελλάδας θα ήταν κάτι παραπάνω από ενδιαφέρον να μελετήσουμε την πορεία της επιχειρηματικότητας. Η οικονομία της χώρας χαρακτηρίζεται από συχνές μεταβολές, τόσο έντονες και απότομες που οι περίοδοι σταθερότητας φαντάζουν σαν διαλείμματα ανάμεσα σε περιόδους αστάθειας. Ένα πρόσφατο παράδειγμα του ιδιαίτερου αυτού γνωρίσματος της Ελληνικής οικονομίας είναι η κρίση του 2008 και οι βαριές συνέπειες που επέφερε και συνεχίζει να επιφέρει.
Πιο συγκεκριμένα λοιπόν, μελετούμε την επιχειρηματικότητα προ και μετά κρίσεως μέσα από την ανάλυση της μορφή της, των στοιχείων και των χαρακτηριστικών της. Ακόμη, συγκρίνουμε το στυλ του Έλληνα επιχειρηματία στις δύο περιόδους και την πορεία της γυναικείας επιχειρηματικότητας, καθώς και τον ρόλο του δημοσιονομικού και θεσμικού περιβάλλοντος της. Τέλος, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τα προβλήματα που εύκολα διακρίνονται και τελικά κρατούν την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας σε ένα ανώριμο και μάλλον προβληματικό στάδιο. Η ελλιπής και «πρόχειρη» πρόοδος της Ελληνικής οικονομίας άλλωστε είναι γνωστή και δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας για τον αντίκτυπο της και στον τομέα των νέων επιχειρηματιών της.
Τα συμπεράσματα στα οποία προκύπτουμε επιβεβαιώνουν την άποψη πως η Ελληνική επιχειρηματικότητα εμφανίζει πολλά μελανά σημεία αλλά κυρίως έχει κάποια κοινωνικά στερεότυπα τόσο βαθιά ριζωμένα που επηρεάζουν τον οικονομικό της χώρο πολύ εντονότερα από άλλες χώρες. Αυτό φαίνεται εύκολα στη σύγκρισή μας, μέσα από τους δείκτες ή τα ποσοστά πού «αρνούνται» να κινηθούν κατά την προβλεπόμενη πορεία που θα έπαιρνε ένας παρόμοιος δείκτης σε συνθήκη κρίσης για κάποια χώρα. Μέσα λοιπόν από αυτή την σύγκριση καταφέρνουμε να δούμε, όχι μόνο το προφίλ του Έλληνα επιχειρηματία, αλλά και την σημασία πολλών άλλων παραγόντων στην ελληνική οικονομία σε εποχή κρίσης.